Run. Mix. Burn!

Wednesday 9 August 2006

Melodi: Panas.. panas!. Layaaan.

Another badly organised for adventure race.. from the same organizer of Larian Lasak Bukit Larut. Having organise alot of events.. but still repeating crucial mistakes.

Perak Adventure Challenge, a 2 days event, involved 9 race disciplines such as running, mountain biking, orienteering, kayaking, jungle trekking, abseiling, bamboo rafting, biathlon, swamp scrambling. - More info about the race click here

An email from one of my friends, Rozmi Yunus.

From: Rozmi Yunus
Subject: Tak puas hati...ular sawa..

Assalamualaikum

Ceritanya gini.. event tu 2 hari, aku masuk dengan Sharul.. hang pun kenal kot, muka yang familiar dlm SKN - 5 siri dia masuk.. so event pun flag off hari pertama Sabtu.. 8 pagi, road running lebih kurang 8 km. Then aku dengan Shahrul maintain le no 1 (kategori Adventure).. then sambung dengan kayak kat tasik tu.. jauh juga.. dah kena potong dengan 3 tim.. Putrajaya, Singapore & VAT 69 D..

Event seterusnya biathlon.. seorang bike sampai satu check point drop bike.. lari.. then member yang belakang pick up bike then kayuh sampai satu check point and so on sampai 3 check point.. drop bike then lari naik bukit/gunung Semanggol..

Sinilah masalah aku bermula.. masa briefing semlm Sham bagitau ikut marker (tape merah/putih).. then aku & Sharul lari le.. hampir sejam, sampai tembus ke bukit/jalan seberang bukit tu.. depan aku tim VAT 69 D.. and sampai ke seberang sana kita jumpa CP utk kategori Extreme.. masa tu kita dah sedar, salah jalan.. 3 tim sesat ( mlm tu maklumat dpt 6 @ 7 tim sesat ) puncanya takde sign board/marshall tunggu kat simpang ke tempat abseiling.. ( dlm brief semlm tak bagitau jarak dr naik bukit ke tempat abseiling.. bila org tanya.. dia jawab ikut marker )

Aku kalau satu tim sesat boleh terimalah but kalau dah 6 tim sesat.. something wrong with the event management.. bukan penganjur.. sebab penganjurnya Persatuan Kembara Negara ( Datuk Khalid )

So, selepas tu kami diarahkan utk naik trak JPS ke tempat drop bike tadi then buat abseling.. complete the event.. yang sesat tu akan decide semula.. 5 jam 2 minit..

Mlm tu masa briefing utk hari kedua takde pun mention pasal tim yang sesat tadi.. so, Sharul pun jumpa personel dgn Sham.. dia cakap akan cut time 1 jam utk semua tim yg sesat tadi.. Actually aku tak pi briefing tu pasal tido kat Taiping (rumah Rosli).. so maklumat melalui phone je.. aku bagitau kalau takde cut time aku akan tarik diri esok, pasal aku fikir tak kan ada peluang utk kejar gap 2 jam ( tim pertama masa 3 jam lebih je ) Tim aku no 7.. hadiah sampai 5 je..

So pagi tu sebelum start.. aku tengok board masa kat start line tu tak berubah.. so aku panggil semua tim yg sesat semlm berkumpul.. then panggil Sham.. aku tanya dia, then bagi kata putus nak cut off time sebagaimana janji semlm atau kami tak race hari ni.. dia kata bagi cut off.. Then aku suruh dia tukar masa kat board tu.. dia suruh someone potong masa tu.. so masa aku jadi 4 jam 2 minit.. Aku & Sharul setuju utk race pasal ada peluang utk dpt no 5 pasal gap 13 minit je.. dengan no 6 gap 10 minit ( VAT 69 D ).. So aku pun pulun le gila babi punya pasal nak kejar masa.. dipendekkan cerita dptlah no 5.. confirm lepas campur masa hari pertama & kedua..

Then ptg tu pukul 5 ptg majlis bagi hadiah kat dewan resort tu.. then bila diumumkan tempat ke 5 tim lain.. aku terus je jumpa Sham.. dia cuba menepis.. mula-mula tu dia kata time keeper yang salah.. actually dia cuba letak salah kat orang lain.. aku check dgn time keeper dia tak terlibat.. keputusan asal memang aku no 5.. lepas habis majlis aku & geng sesat jumpa Datuk Khalid.. then bawa Sham.. bersemuka.. Datuk terkejut dengan cerita ni.. then dia cakap bukan salah penganjur.. sebenarnya silap Sham pasal dia buat keputusan then ubah apa dia cakap then putar belit tak nak mengaku.. lepas kena tekan, baru nak mengaku tapi suara tak jelas je..

So Datuk cakap dgn dia kat satu sudut... then Datuk cakap dengan staff Kembara Negara.. actually kat meja tu wife aku ada.. dia dengar le.. Datuk cakap Sham telah memalukan persatuan dengan tindakan dia.. lain kali sorry le nak jadi penganjur.. dia nak potong RM10,000 utk SNR sebagai upah event management..

So lepas tu Datuk panggil aku dengan 1 tim lagi ( Adventure Mix - Roslizawati & sarjan vat 69 ).. disebabkan bukan kesilapan penganjur.. so tak fairlah utk bayar guna duit persatuan.. Datuk buat keputusan bagi balik yuran RM250.. Sham senyap je.. sepatutnya dia yang bayar balik duit kemenangan aku RM800. Then aku timbulkan masalah geng Mix tu.. sepatutnya dia dapat RM2000.. pasal tak cut off time dia dpt RM1000 je.. Datuk marah lagi pasal dia ingatkan yang melibatkan duit tim aku je.. utk menyelasaikan masalah sarjan tu reda je dgn apa yang berlaku.. Sham buat muka seposen je.. Aku dah dpt kebenaran dr sarjan tu.. kalau aku tumbuk Sham.. jangan jadi kes Polis.. dia kata ok.. tapi aku tak sampai hati nak buat kepoh.. tapi masa aku menaip ni rasa tersirap juga darah aku, bila kenang semula.. So aku bagi tau Datuk duit tu tak besar mana pun.. bukan jadi kaya pun pasal RM800 tu (bagi 2 dpt RM400 seorg) but buang masa dan tenaga aku.. kalau masa belum start tadi dia cakap takde cut off aku tak race.. kenapa PERKARA NI BOLEH BERUBAH.. TAK PEGANG JANJI.. CAKAP BELIT-BELIT.. biar dunia tahu aku teraniaya.. Sham tu b****.. degree in engineer konon tapi B****..

Tu lah Haris...aku tak pandai nak cerita sangat.. but kalau hang jumpa budak-budak Persatuan Kembara Negara.. hang tanyalah pasal ni..

1 Comments:
Did You Enjoy this Post? Subscribe to Run.Mix.Burn!



  • Sian kat Rozmi.. i dah agak dah, kalo SNR buat event, mesti jadik camni. U know wat, kat Tpg, org phobia sket dgn any event organised by SNR especially kalo libatkan Sham. Jgn tanya kenapa, u shud know why by now aren't u?? So tell Rozmi, next time, think twice b4 nak participate any SNR activities. Not only "The first cut is the deepest" tapi "Once bitten, twice shy"... Apa2 pon, cayalah Rozmi, semangat tu yg penting..

    By Anonymous Anonymous, at 9:34 am  

Post a Comment

<< Home