Run. Mix. Burn!

Monday 5 January 2015

Mendaki Gunung Sibayak

Tarikh: 02 Disember 2015 | Selasa | 7:30am (waktu Indonesia)
Tempat: Berastagi, Sumatera Utara, Indonesia.

Gunung Sibayak

Percutian sekeluarga. Lama dok plan/rancang nak bawa bebudak ke sana sejak pertama kali aku jejak Medan, Indonesia pada tahun 2006 dengan rakan sepejabat.

Kebetulan ada sepupu kahwin dengan orang Medan dan kitaorang pula memang rapat, jadi separuh daripada 8D7N di Medan, kami berada di rumah keluarga sepupu di Lubuk Pakam yang berdekatan dengan lapangan terbang baru Medan - Kuala Namu.

Disana, aku ambik pakej kembara 4D3N ke bandar Medan, Berastagi dan Perapat/Danau-Toba beserta pemandu. Kadar sewa juru-pandu serta kereta Daihatsu Xenia atau dikenali Toyota Advanza di Malaysia berharga RM100 sehari. Itu tidak termasuk minyak dan penginapan. Keseluruhan kos petrol perjalanaan 4D3N lebih kurang RM100.

Catatan kali ini lebih tertumpu pada kembara mendaki gunung berapi Sibayak bersama keluarga (Cikgu, Alauddin 14tahun dan Jasmin 12tahun). Harap ia dapat memberi sedikit idea atau kelainan aktiviti bagi yang merancang ke Berastagi/Medan.

Terdapat 2 gunung berapi di Berastagi - Sibayak dan Sinabung. Kedua-duanya masih aktif terutama Sinabung. 2 minggu selepas kami pulang, kepulan asap setinggi 2000 meter boleh dilihat dan difahamkan debu gunung-berapi boleh sampai hingga ke Lubuk Pakam yang terletak 90km. Kali terakhir Gunung Sibayak meletus pada tahun 1881 berdasarkan maklumat di wikipedia dan sekarang ia di kategori-kan selamat untuk di daki.

Juru pandu ke Gunung Sibayak adalah saudara Abdy Landron Sitanggang. Orangnya cukup periang dan mudah berbicara. Kekadang jenakanya memecah kesunyian ketika mendaki. Pelbagai tumbuhan2 herba dan kegunaan diceritakan sepanjang perjalananan membuat cikgu dan anak2 tak kering gusi dan terlupa pada kepenatan.

Bermula di stesen akhir pintu masuk Gunung Sibayak. Yuran masuk antara rp5000 ~ rp10,000 (Aku tak berapa pasti/ingat berapa kadarnya) tapi tak mahal. Mungkin antara RM3~RM5 seorang.

Gunung Sibayak
Signboard pada rumah pendaftaran
Gunung Sibayak

Rumah pendaftaran. Entrance fee dikenakan. Kebetulan penjaganya pernah bekerja di Malaysia, jadi loghat
percakapan aku mudah difahaminya. Aku dilayan sembang sambil di bantu oleh saudara Abdy menulis maklumat pendaftaran.

Kemudian kami berkereta kira 1km melalui laluan bertar yang berlubang dan berbatu-batu. Alhamdulillah Xenia@Advanza mampu menempuhi. Jarak antara Gunung Sibayak dan pintu masuk adalah 4.8 atau 5km. Jika naiki 4WD mungkin boleh bawa hingga penghujung jalan dan sambung mendaki 3km ke puncak. Kitaorang berhenti pertengahan dan sambung mendaki ke puncak sejauh 4km.

Gunung Sibayak
Antara laluan pendakian
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak

Laluan pendakian tidaklah sesukar mana. Rasanya anak2 sekolah rendah mampu sampai ke puncak. Tujuan utama, aku ingin dedahkan mereka supaya hargai alam semula-jadi dan melihat suasana/fahami kejadian gunung berapi.

Gunung Sibayak
Gunung Sibayak

Disajikan suasana sejuk dan pemandangan flora dan fauna yang indah, gunung yang masih mengeluarkan wap panas, bau-bauan belereng, sulfur, aliran air panas yang mengelegak, batu-batuan larva yang telah keras...  membuatkan mereka terlupa penat lelah mendaki.

Satu pengalaman baru bagi mereka, cikgu dan aku sendiri sambil menuruni hingga ke bawah kawah gunung berapi yang berbentuk hati.

Gunung Sibayak
Gunung Sibayak

Disamping itu juru-pandu saudara Abdy yang juga bertindak sebagai jurukamera, Merakam aksi dan memberi penerangan ilmiah berkenaan gunung berapi kepada kami.

Gunung Sibayak
Wap panas yang kuat bunyinya.
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak

3 jam perjalanan naik dan turun berasa amat singkat. Keletihan langsung tidak dirungut oleh Jasmin dan Alauddin malahan kegembiraan lebih terpacar melalui aksi, telatah, jeritan, sambil bertanyakan pelbagai soalan pada aku/cikgu dan Abdy.

Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Alauddin menulis nama di kawah.
Gunung Sibayak
Jasmin tinggalkan nama diatas batu
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Wap panas yang mengeluarkan sulfur dan belerang
Gunung Sibayak
Lopak kawah Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Lopak kawah berbentuk hati. Terdapat banyak nama disusun dengan batu-batu
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
8 hari di Medan, hari ini yang paling best!
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Berlari seorang mendaki puncak.
Gunung Sibayak
Perjalanan pulang
Gunung Sibayak
Antara team terpaksa di tinggal di bilik. Diaorang join untuk mandi air panas

Perjalanan kami diakhiri kawasan perkampungan air panas yang terletak kira 3km dari hentian kereta di kaki gunung Sibayak. Aishah berusia 2 tahun, Fansuri dan sepupu mereka Anis bersama pemandu kereta Arwin setia menunggu kami di kereta untuk menuruni dari gunung.

Di pertengahan perjalanan Abdy tunjukkan kami stesen eletrik (Geothermal Power Plant) yang menjanakan tenaga eletrik dari wap2 panas gunung berapi. Keseluruhan Berastagi dibekalkan oleh tenaga hijau katanya.

Gunung Sibayak
Menuju kolam air panas
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Geothermal Power Plant
Gunung Sibayak

Jam 1pm (IND time), suhu masih sejuk. Mandian air panas amat di tunggu oleh anak-anak dan sepupu  mereka. Terdapat banyak tempat mandian air panas di kawasan perkampungan di situ. Saudara Abdy bawa kami ke tempat yang bersih dan berpatutan harganya.

Kebetulan hari itu hari Selasa, bukannya hari liburan maka tiada pengunjung selain dari kami... 2 kolam sederhana panas ditawan oleh kami...

KEDEEEBUUUISH!!!

Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Abdy - jurupandu gunung dan Erwin - jurupandu percutian.
Gunung Sibayak
Gunung Sibayak
Buah kegemaran - pisang kaki.
Gunung Sibayak
Medal - batu larva tahun 1881 dan sulfur dari Gunung Sibayak.

Gambar ehsan dari Abdy@Berastagi Nachelle Homestay. - Terima kaseh.

Labels: , , ,

5 Comments:
Did You Enjoy this Post? Subscribe to Run.Mix.Burn!



  • Salam.bleh sy tau harga utk guide gng sibayak?

    By Blogger sagahayat, at 8:00 am  

  • Mualaikumsalam. Sekitar RM90.

    By Blogger aharis, at 5:40 pm  

  • Bleh saya tahu mcmane nak booking guide tu?no tel atau emel

    By Blogger sagahayat, at 9:34 am  

  • abdy_france@yahoo.com atau PM pada FB link dia dlm artikel ini.

    By Blogger aharis, at 2:31 pm  

  • HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    By Blogger TIARA TOURS, at 2:30 am  

Post a Comment

<< Home