Run. Mix. Burn!

Sunday 11 May 2014

Report: NTCRC Run 2014

Date: 27 April 2014 | Sunday | 7:00am
Venue: Nibong Tebal, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.
Distance: 9.2 km | 43.03

Nibong Tebal (NT), dekat dengan kampung - Sungai Bakap. Sungai Baong sebenarnya. Berhampiran dengan sempadan negeri Kedah. Ambik peluang ziarah ayah+mak. Bagitau adik-beradik.. tup2 semua 4 beradik kami balik berhimpun sambil makan bersama ayah+mak yang berusia 83tahun.

Malam tu meriah sembang sebab ada isu Ayah dengan Dato Mohkzani Ismail. Mungkin jarang orang dengar nama Mokhzani Ismail. Beliau adalah pemimpin orkestra RTM dimasa kini. Akan saya cerita pada catatan yang lain.

NTCRC Run 2014
Gambar thumbnail Ayah+DatoMohkzani pada profile/fb Dato.Mohkzani

6 Pagi. Lepas subuh, aku memandu sendirian ke NT. Cuma 20minit aja. Sempat aku warm-up seketika dan bersapa kawan2 selarian sebelum pelepasan pada 7pagi.

NTCRC Run 2014

Laluan larian sama macam acara yang lalu cuma terbalik. Dulu mula berlari ke pekan NT, kali ni mula menghala penghujung Jalan Sungai Daun. Melalui SRJK Pai Teik (antara seteru pasukan bola sepak ketika di sekolah rendah di kampung). Kemudian melalui Jalan Victoria. Laluan mendatar, hening, dikelilingi dengan ladang kelapa sawit. Cukop syiok dan ralit berlari.

NTCRC Run 2014

Masuki Jalan Atas, sekeliling adalah rumah kampung. Dibina berhampiran jalan. Sesekali ada jugak  penduduk tempatan memberi sokong - bertepuk tangan + menjerit.. bagi perangat semangat para peserta sambil meneruskan rutin harian mereka.

Disini ada jeti yang menawarkan para pengunjung untuk menikmati pemandangan kehidupan kelip-kelip di waktu malam. Jika masuki Jalan Atas dari pekan NT, pasti terjumpa papan tanda di sebelah kiri - arah Sungai Krian.

Melepasi jeti kelip-kelip, peserta berlari dalam pekan NT. Trafik dijaga dengan baik oleh pihak penganjur. Sebelum membelok simpang akhir memasuki Jalan Sungai Daun / garisan penamat... Kali ni para peserta dihangatkan dengan pasukan kompang dan gendang seperti tarian Naga - Cukup membantu membakar sisa-sisa kederat bila mana terlihat banner penamat yang terletak hampir 1km lagi...

NTCRC Run kali ni disertai melebihi 2000 orang peserta. Selain menawarkan hadiah wang tunai pada peserta utama, pihak penganjur juga memberi penghargaan pada peserta tertua bagi pihak lelaki dan wanita.

Sarapan yang disediakan oleh penganjur.. cukop banyak. Ada nasi lemak, bihun, telor rebus, minuman sejuk dan panas, roti, soya, van vico, ais krim, mineral. Kalau amik satu persatu.. rasanya sengkak perut ni. Cuma cadangan.. mungkin nasi lemak atau bihun dihidang dalam periuk.. sesapa nak makan ambil pingan plastik dan cedok. Jika tidak.. berlaku pengambilan yang tak terkawal. Manakala kawan kita dibelakang.. tak sempat merasa.

Kita yang tamat awal ni... ambik la.. takat mana nak makan. Jangan membazir.

Akhir sekali.. NTCRC Run cukop menarik untuk disertai. Menawarkan yuran penyertaan yang murah tanpa menepikan keperluan asas para pelari. Disamping itu peserta diberi vest lari yang menarik, cantik untuk dipakai, pingat penamat untuk semua peserta, hadiah cabutan bertuah dan penghargaan pada warga emas dan penaja.

Terima kasih pada En.Khoo Bak Kiang, setiausaha NTCRC atas kebenaran merakam senarai keputusan rasmi larian.

NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
The Itek Riders
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
Hadiah cabutan bertuah.
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014
NTCRC Run 2014

Labels: , , ,

0 Comments:
Did You Enjoy this Post? Subscribe to Run.Mix.Burn!



Post a Comment

<< Home