Run. Mix. Burn!

Sunday 6 October 2013

Report: Hatyai Nature Run 2013

Date: 11 August 2013 | Sunday | 7:00am
Venue: Prince of Songkhla University (PSU), Hatyai, Thailand
Distance: 21km | 52.33 + 1:02.47 = 1:55.20

Hatyai Nature Run

Payah
Penyertaan kali ini adalah yang ke-2. Kali terakhir pada 2009. Masa tu pi satu bas dengan geng BM Leopard. Itu zaman berlari yang cukup best. Ada Adry (tag-team Rodjana - 3rd@Powerman 2009), PakYa (pemilik gerek aku), Arif, Zamri, Rama, Kuppu, Alex... Cakap nak pi event mana, kami semua pi sekali.

Aku cuba perangat geng2 bangku belakang bas Hatyai Nature Run (HNR) 2009 untuk turut serta kali ni, tapi cuma Rama saja yang sahut. Memang sukar...

Rintangan HNR 2013 kali ni cukup tinggi. Nak habaq kat orangtua, nak pi Hatyai untuk berlari pada Raya Aidilfitri ke-3... fuh! tough gila... Memang kena paku baji secara illusi.

3D2N
Biasanya di HNR, BM Leopard akan tempah hotel untuk 3D2N. Penat berlari satu-satunya jarak half marathon di Hatyai sambil rehat dan makan angin. Bagi depa... Hatyai ni macam balik kampung. Dah habih tempat nak berjalan, pi massage, makan2 dan shopping.

Pertama
6:30am dah sampai Bukit Kayu Hitam. Bas queue panjang pagi Sabtu tu tunggu nak melepasi Imigresen Malaysia. Aku berjalan sorang kira 200m pi surau.

Selesai semua urusan, terus PSU, Hatyai. Kitaorang antara kumpulan pertama menunggu kaunter pendaftaran dibuka. Dapat amik bib 30-01 (pertama daftar untuk kategori 30~39).

Laluan
Lebih kurang sama macam HNR 2009. Cuma 2km pertama pusing PSU dan 2km akhir pusing tasik dalam PSU lagi. Masih tetap lalu kawasan kebun getah yang rolling tuh... Sumpah seranah aku ketika itu... tapi bila habih, syiok la pulak.

Lari.

2 minggu akhir bulan posa, aku lembik - lelap lebih baik daripada lari. Aku tak target apa2 cuma berharap dapat terus berlari tanpa berjalan. 4km pertama aku berlari cukop best bersama mid-runners BM Leopard hingga pundi kencing menggangu konsentrasi. Terpaksa aku lepaskan...

Hatyai Nature Run
Captured by Leong Kwan Weng

Masuk laluan kebun getah, aku dapat bersaing dengan pelari siam yang aku kalah di Yala. Kitaorang bersaing secara friendly. Dia slow aku tunggu. Aku slow dia tunggu. Tapi banyak yang kitaorang uji pace masing-masing. Dia kasi soalan, aku jawap sekali dengan soalan berikut... dia jawap betul jugak.

Hatyai Nature Run
Captured by Pom Sport Shutter

Paling susah... soalan kat Tasik PSU. Yang ni HNR@PSU yang bagi. Ketika itu masing2 dah derita dari segi emosi dan cuaca yang panas. Ingat sampai PSU dah dekat garis penamat... kami jawap dengan laju... rupanya ada soalan bonus - 2km, takala muzik lagu hits Thailand berkumandang... duh!

Hatyai Nature Run
Captured by SeanWorld of MARATHON

200m~300m meter ke garisan penamat, aku tunggu 2~3 jawapan daripada kawan Siam tuh... tak jawap. Aku teruskan.. Lagipon dia kategori lain. Masih ada placing untuk dia, aku... medal ajer.

Macam biasa... post-race meal kat Thailand, masih terbaek sepanjang umur aku berlari.

Hilang
Sampai hotel, kecoh! Hampir 10 buah bilik kena pecah di hotel yang bertaraf 4 bintang. Handphone, kamera, wang-tunai, tablet jadi sasaran. Pihak hotel sempat print image dari kamera litar dan hantar ke pihak polis di Danok.

Tengahari tu pencuri dapat tangkap - orang Malaysia jugak. 2 lelaki 2 perempuan

Petang hari ke 2 dan 3, kitaorang banyak habiskan masa di balai polis Hatyai, bersama pencuri tuh. sementara menunggu barang rampasan diterima semula. Pihak hotel kasi sewa free untuk hari ke-3 pada bilik yang dipecah termasuk bilik aku.

Hari Pertama
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run

Hari Kedua
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Sarapan pagi untuk pelari
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
SeanWorld of MARATHON
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run
Hatyai Nature Run

Hari Ketiga
Hatyai Nature Run
Kali ni berlari dan bercuti di Balai Polis Hatyai
Hatyai Nature Run

Labels: , ,

2 Comments:
Did You Enjoy this Post? Subscribe to Run.Mix.Burn!



  • Apa jadi dengan orang Malaysia nie... gi Negara luar pon masih nak curi barang orang Malaysia. Agaknya kalau sasaran orang Thai, tak balik langsung kot....Cukup memalukan.

    Aiman Cheah

    By Anonymous Anonymous, at 4:58 pm  

  • Aiman,
    Sblm tertgkp pencuri.. mmg kami pakat peleceh/bising dgn Hotel Mgmt. Mengata kat org siam. Tup2 org kita sendiri... malu gak.

    Hotel Mgmt pon cukop baguih. Bekalkan kami nasi/minuman masa di Balai. Bagi cash $$$$ utk makan mlm. Dan diskaun 1mlm.

    By Blogger aharis, at 1:49 pm  

Post a Comment

<< Home