Run. Mix. Burn!

Tuesday 3 July 2007

Manggih

Jumaat 29Jun - Balik Kampung.

Dulu masa zaman sekolah, tanah keliling rumah aku penuh dengan pokok getah. Kalau ada lagi sure aku dah kaya dah la ni... Jadi penoreh. Biasanya bila lepas habih sekolah dan mengaji aku tolong diaorang mesin getah - buat getah keping. Hari minggu "full force" kutip susu getah sampai habih buat getah keping. Cuma tang part toreh tu.. depa tak kasi aku buat.. takut "luka" kena batang pokok.

7-8tahun lepas, pokok getah pun dah tua dan org tua aku pon dah tak larat dah, depa tanam pokok manggih (mangosteen/manggis). Banyak la jugak. Tu pon 3-4pokok mati babi hutan sondoi... tapi orgtua aku tak putus asa.. tanam balik.

Masuk tahun ni, dah kali ke-2 manggih berbuah. Banyak pokok berbuah serentak. Manggih..memang favorite aku. Seumur hidup aku rasanya aku tak pernah beli kat kedai. Tak best. Kekadang kena tang kematu or isi merah/lebam.. lagi satu berat lebih tang kulit.

Aku suka makan atas pokok. Isi gebu. Hoggag dahan. Baling kulit kat orang bawah. Minggu ni balik lagi jumpa orangtua...



















Labels:

3 Comments:
Did You Enjoy this Post? Subscribe to Run.Mix.Burn!



  • AWESOME MALAYSIAN LOCAL FRUITS!!! King of the fruit is best in the world... DURIAN bolehhhhhh!!!

    By Blogger NEZZ, at 4:56 pm  

  • Bkt Gantang.. byk derian. Depa buat pesta & Najib sekali.. hang x pi turun gabuih ka?

    By Blogger aharis, at 8:36 pm  

  • .. aku teringat King of The Road daaa..

    By Blogger aharis, at 8:37 pm  

Post a Comment

<< Home