Run. Mix. Burn!

Sunday 5 February 2017

Where did I jog? - Kampungan Orang Asli Temiar.

30Jan2017 | 10km
Kampung Pisang, Sungai Siput, Perak.

Sertai CSR (corporate social responsibility) 3H2M bersama pelajar Politeknik Tunku Sultanah Bahiyah ke perkampungan orang asli Temair pada cuti CNY baru-baru ini.

Aku ambil kesempatan layan off-road pada hari ke 3. Melalui laluan ke Pos Kuala Mu.

Isyarat telefon - flat habis bagi Maxis dan Celcom. Sepanjang 3H2M kami cukop komited dan fokus dalam usaha CSR sebab tak dapat main handphone.

Aku curik2 main. Baca e-book :) sambil muhasabah diri.

Ketika selesai solat subuh aku mohon izin dengan Tok Batin dan sembang tanyakan keadaan laluan off-road yang nak diredah. Katanya darjah kesukaran laluan adalah tahap sederhana - lebih kurang macam tu maksudnya. Aku cargas seawal 8 pagi dan berpesan pada ketua CSR untuk kembali sebelum jam 10pagi.

Cuma 10km. Naik, turun laluan tanah merah dan mendaki bukit berdekatan Kampung Pisang yang telah gondol akibat kerakusan pembalakan. Katanya nak gantikan dengan tanaman sawit@getah.

Ayeq sungai mengalir laju macam teh tarik begitu juga warnanya. Cuma aku tak berani aku nak top-up dalam water-belt.

Di pertengahan laluan, bertemu salah seekor warga rimba - kijang. Masing-masing saling terpaku. Kami sempat bertentang mata dan handphone. Heran dia tengok aku pakai baju Champion Kedah.

Ketika menuruni bukit, 2 ekor anak musang terlajak lari dalam laluan larian aku.

Aku u-turn dan selamat kembali ke Kampung Pisang jam 10:05 minit.

Sekian catatan saya.

Kampung Pisang
Kampung Pisang
Kampung Pisang
Kampung Pisang
Kampung Pisang
Kijang. Jarang2 sekali ditemui orang ujar Tok Batin
Kampung Pisang
Kampung Pisang
Kampung Pisang
Kampung Pisang

Labels: , , ,

0 Comments:
Did You Enjoy this Post? Subscribe to Run.Mix.Burn!



Post a Comment

<< Home